تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۴۵
2

از موزه پارس شیراز در باغ نظر بازدید کنید

موزه پارس شیراز ساختمانی نسبتا کوچک اما باشکوه است که در اواخر قرن ۱۸ میلادی در داخل باغ نظر ساخته شد. در آن هنگام، کریم خان زند در پایتختش شیراز، در راس قدرت ایران بود. این بنا بخشی از یک پروژه سلطنتی بود که در آن، چندین ساختمان برای امور اداری دربار زند و استفاده […]



موزه پارس شیراز ساختمانی نسبتا کوچک اما باشکوه است که در اواخر قرن ۱۸ میلادی در داخل باغ نظر ساخته شد. در آن هنگام، کریم خان زند در پایتختش شیراز، در راس قدرت ایران بود.
این بنا بخشی از یک پروژه سلطنتی بود که در آن، چندین ساختمان برای امور اداری دربار زند و استفاده عموم مردم شیراز ساخته شدند. ساختمان های دیگر این پروژه عبارتند از ارگ کریم خانی، مسجد وکیل، بازار وکیل، حمام وکیل و غیره. وقتی که در بافت قدیمی شیراز به گشت و گذار می پردازید، از این عمارت به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز دیدن کنید.
موقعیت و ظاهر موزه پارس شیراز
ساختمان این موزه، از بیرون هشت ضلعی است. نمای بیرونی موزه پارس کاشی هایی دارد که با نقوش گل و طرح درخت زندگی تزیین شده اند و گل ها و پرنده های بسیاری را در یک هارمونی دلنشین به نمایش می گذارد. طراحی چندضلعی، این بنا را به ساختمان هایی از نوع مقبره شبیه کرده است، لیکن تزئینات زیبای کاشی کاری های آن تنها حس باغ بودن آن را القا می کنند.

تزئینات روی دیوارهای بیرونی موزه پارس شیراز
این موزه، یک بنای مجلل و خوش نما است که داخل باغ نظر واقع شده است و قدمت آن به دوره زندیه برمی گردد. در حالی که در ایران سفر می کنید و از بناهای تاریخی شیراز بازدید می کنید، این بنا را می توانید تقریبا در روبه روی ارگ کریم خانی در گوشه میدان شهرداری پیدا کنید.
این باغ، قبلا بزرگ تر از اندازه امروزه بوده است، اما اکنون هم به قدری بزرگ هست که بتواند بنای این موزه را در خود جای دهد. این بنای مجلل و خوش نما را کلاه فرنگی می نامند. این نام را روی بناهای مشابهی می گذارند که پس از تاثیر هنرهای اروپایی در ایران ساخته شده اند.
از سال ۱۹۳۴ میلادی، تصمیم بر این شد که از این بنا به عنوان موزه استفاده شود. بنابراین، برخی از نفیس ترین اشیا، در ویترین های موزه پارس شیراز به نمایش درآمده اند. دیوارهای داخلی به طور شکوهمندی با نقاشی های دیواری سبک زند و ترکیب رنگ های خاص آن دوره، یعنی قرمز تیره و طلایی تزئین شده اند.
اگر شما در حین بازدید تان از مجموعه زندیه، به ارگ کریمخانی نیز بروید، متوجه این ترکیب رنگ قرمز تیره و طلایی در تزئینات سقف و دیوارهای داخل اتاق های این بنا می شوید.

فضای داخلی موزه پارس شیراز دارای پلان چلیپایی است که در آن ویترین ها چیده شده اند. روی دیوارها هم اقلام کوچکی وجود دارند که چشمان هنردوستان را به خود می خوانند. به طور کلی، در هر گوشه از فضای کوچک این عمارت زیبا به طور حتم یکی از اشیای موزه توجه شما را جلب خواهد نمود.
کریم خان، از بزرگان، مقامات رسمی و دیگر شخصیت های مهم در این ساختمان پذیرایی می کرد. در حقیقت، کلاه فرنگی تالاری کوچک برای برگزاری جلسات خاص بود.
اشیا جذاب موزه پارس
برخی از نقاشی های آبرنگ صورتگر شیرازی، هنرمند شناخته شده زندیه، اینجا در معرض نمایش هستند. سبک های خوشنویسی زیبایی به کار رفته در قرآن های کهن، طلسم ها و غیره با ارزش هنری بالا هم وجود دارند. همچنین برخی از زره ها و سلا ح های سرد (خنجر و شمشیر) بسیار جذاب هم در معرض نمایش هستند.
محل دفن کریم خان زند هم داخل کلاه فرنگی قرار دارد، سنگ قبر وی را می توان در داخل این بنا دید. کنده کاری های روی سنگ قبر نیز از دیدنی های هنر خطاطی ایرانی است که قابل توجه می باشد.
اگر چنانچه به صورت شخصی یا در قالب تورهای ایرانگردی به شیراز سفر می کنید، “دستی بر ایران” توصیه می کند که حتما از جاذبه‌های گردشگری شیراز دیدن کنید.

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 17668 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید