تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰:۱۹
2

تصاویر | راه کاهکشان در آیینه دریاچه‌های جهان

تینا مزدکی: وب‌سایت عکاسی Capture the Atlas از برندگان هفتمین دوره رقابت عکاس سال راه شیری رونمایی کرد. این مجموعه با نمایش ۲۵ عکس برتر کهکشان ما، در بهترین زمان سال برای دیدن و عکاسی از کهکشان راه‌شیری روی زمین، به نمایش گذاشته می‌شود. عکاسان ۱۵ کشور، از ایالات متحده، شیلی و آرژانتین گرفته تا […]



تینا مزدکی: وب‌سایت عکاسی Capture the Atlas از برندگان هفتمین دوره رقابت عکاس سال راه شیری رونمایی کرد. این مجموعه با نمایش ۲۵ عکس برتر کهکشان ما، در بهترین زمان سال برای دیدن و عکاسی از کهکشان راه‌شیری روی زمین، به نمایش گذاشته می‌شود.
عکاسان ۱۵ کشور، از ایالات متحده، شیلی و آرژانتین گرفته تا استرالیا، عمان و اردن، تصاویری را به این مجموعه ارائه دادند. دن زافرا، سردبیر Capture The Atlas، برندگان را از بین ۵۰۰۰ اثر انتخاب کرد. به نظر می‌رسد هدف این مجموعه الهام بخشیدن و اشتراک‌گذاری زیبایی کهکشان راه شیری است.

کهکشان راه شیری حدود ۱۰۰هزار سال نوری وسعت دارد و خانه بیش از ۱۰۰ میلیارد ستاره است. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد هر سال، قوس راه کهکشان در تمام طول شب در سراسر آسمان امتداد می‌یابد و بهترین شرایط رصد خانه کهکشانی‌مان را فراهم می‌کند؛ با این حال، فصل تماشای راه شیری برای هر نیمکره متفاوت است: در نیمکره شمالی، از بهمن تا مهر و در نیمکره جنوبی، از دی تا آبان.
آتش‌بازی اتمسفر

آتش‌بازی اتمسفر، عکسی است از راه شیری زمستانی است، که عکاس آن را از دوردوگن، فرانسه، با صورت فلکی شکارچی، سیاره مریخ، خوشه پروین، سحابی کالیفرنیا، صورت فلکی ذات‌الکرسی، خوشه دوقلوی برساوش و کهکشان آندرومدا به ثبت رسانده است. رگه‌های سبز و سرخی که در سراسر آسمان می‌بینید، پدیده هواتاب را نشان می‌دهد. در طول روز، اتمسفر گرم می‌شود و با فرا رسیدن شب، این گرما به شکل تابش ضعیف سبز و سرخ آرام‌آرام تعدیل می‌شود. با گذشت چند ساعت، هواتاب نیز از بین می‌رود.

شکوفه‌های درخت بطری

عکاس این تصویر زیبا که Rositsa Dimitrova نام دارد، این لحظه خیره‌کننده از کهکشان راه شیری را پشت یک درخت بطری در سوکوترا، جزیره‌ای در خلیج عدن در سواحل سومالی، یمن و عمان، زیر آسمان تاریک ثبت کرده است. رگه‌های تیره‌رنگی که در جای‌جای نوار روشن راه‌شیری می‌بینید، رگه‌های گردوغبار تیره‌ای است که مانه از رسیدن نور ستارگان به ما می‌شوند.

تالاب آبی

عکاس نجومی مشهور «یوری بلتسکی» این تصویر را از مرکز کهکشان راه شیری در صحرای آتاکاما در شیلی گرفته است. نور منطقه‌البروجی (بازتاب آفتاب از ذرات گروغبار پراکنده درون فضای مدار زمین) به شکل مثلثی کشیده، نیمه راست آسمان را فرا گرفته است.

کلبه بلوف

ریچل رابرتز این تصویر را در دره رودخانه مونگو، ساحل غربی، نیوزیلند، در منطقه‌ای که فقط با راه‌پیمایی طولانی یا هلیکوپتر قابل دسترسی است، گرفته است. اجرام شگفت‌انگیز نیم‌کره جنوبی آسمان مانند ابرهای ماژلانی (گوشه چپ)، خوشه‌های ستاره‌ای عظیم امگا قنطورس و ۴۷ توکان و ستارگان شباهنگ، سهیل و رجل‌القنطورس (پرنورترین ستارگان آسمان شب) در این تصویر دیده می‌شوند.
دریاچه رعد و برق

آئوراکی، پارک ملی کوه کوک، نیوزلند محل ثبت این تصویر خیره کننده (بالا) توسط تام رای بود. نوردهی مناسب عکاس باعث شده است که بسیاری از اجرام غیرستاره‌ای کهکشان با رنگ‌های بدیع خود به چشم بیایند.

مادر جونیپر

بنیامین برکات این تصویر از کهکشان راه شیری را از جبل شمس، بلندترین کوه کشور عمان گرفته است.
مسیر شنی

صحرای سفید مصر منطقه‌ای به مساحت ۲٫۸ میلیون کیلومتر مربع که از کرانه غربی نیل تا لیبی امتداد دارد، محل ثبت این عکس باورنکردنی توسط عکاسی به نام هوگو واله بوده است.

سائوسو

منطقه لاگو دی سائوسو در سوئیس که به دلیل آب بسیار شفافش شناخته شده است، ستارگان را همانطور که عکاسی به نام الکساندر فورستریا، عکس گرفته است، منعکس می‌کند.

تاجیناست

گل‌های تاجیناست در این تصویر توسط ماکسیمیلیان هوفلینگ در تنریف در جزایر قناری عکاسی شده است. این جزیره، جزیره‌ای است که به دلیل شفافیت آسمان‌هایش مورد علاقه عکاسان نجومی است و رصدخانه‌های بزرگی در ارتفاعات آن احداث شده است.

راه شیری تومبولو

این عکس نیز از کهکشان راه شیری بر فراز دریاچه سوپریور، مینه سوتا، توسط مارک راسل گرفته شده است.
منبع: forbes
۵۴۳۲۳

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 124953 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.