تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۱۳
1

شهر سوخته، میراثی جهانی در جنوب شرقی ایران

شهر سوخته مکانی باستان ‌شناختی با مساحت ۱۵۱ هکتار است که از آجرهای گلی ساخته شده است. این اثر تاریخی که در فهرست آثار ایران در یونسکو ثبت می باشد، در ساحل رود هیرمند، بین شهرهای زاهدان و زابل، در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. قدمت این مکان تاریخی […]



شهر سوخته مکانی باستان ‌شناختی با مساحت ۱۵۱ هکتار است که از آجرهای گلی ساخته شده است. این اثر تاریخی که در فهرست آثار ایران در یونسکو ثبت می باشد، در ساحل رود هیرمند، بین شهرهای زاهدان و زابل، در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. قدمت این مکان تاریخی به عصر برنز بازمی‌گردد و از سال ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد ساکنانی داشته است.

گورستان نزدیک سایت جهانی شهر سوخته
چهار مرحله از تمدن در این شهر زندگی می‌کردند. قبل از آن که این شهر متروکه شود، سه بار دچار آتش‌سوزی شد. به همین دلیل بسیاری جان خود را از دست دادند. در نتیجه، در کنار این اقامتگاه تاریخی، گورستانی وجود دارد که۲۵,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ گور را در خود جای داده است.
این بنای تاریخی از چندین تپه تاریخی تشکیل شده که در یک ردیف قرار دارند. هر یک از آن‌ها کاربردی متفاوت داشته‌اند، مثلاً کارگاه، اقامتگاه، گورستان و … بودند.
اهمیت باستان شناختی شهر سوخته و شگفتیهای آن
هیچ تردیدی وجود ندارد که این سکونتگاه بشری، اهمیت خود را مدیون آثاری است که از زیر خاک کشف شده‌اند. اشیای بسیاری که نسبتاً در وضعیت بسیار خوبی قرار داشتند در این منطقه کشف شده‌اند. اشیای منحصر به فرد کشف شده نشان از فرهنگ درخشان بخش شرقی فلات ایران دارند.
در زیر فهرستی از برخی آثار کشف شده و شگفتی‌های شهر سوخته را بر اساس اعلام وب سایت‌های میراث آریا و ویکی‌پدیا ارائه می‌کنیم:

چشم مصنوعی کشف شده در شهر سوخته

جمجمه دختری ۱۴ ساله که آثار جراحی مغز روی آن وجود دارد. وی احتمالاً به دلیل بیماری که تشخیص داده شده بود، فوت کرده است،

نقش بز بر روی سفال شهر سوخته، نخستین انیمیشن در تاریخ جهان

جامی سفالی که یک بز را روی آن به تصویر می‌کشد که در حالت‌های مختلف در حال دویدن است و زمانی که این جام را می‌چرخانیم، اولین نمونه پویانمایی (انیمیشن) جهان را مشاهده می‌کنیم،
تاس و تخته ‌نرد که پیش‌تر در جهان کشف شده بود ، نشان می‌دهد که مردم در گذشته این بازی را انجام می‌دادند،
یک چشم مصنوعی که به عنوان اولین نمونه در نوع خود شناخته می‌شود و از یک لایه نازک طلا روی مادّه‌ای سبک ساخته شده است،
یک خط کش ۱۰ سانتی‌متری با دقت بالا که نشان از مسلط بودن مردمان این شهر بر ریاضیات دارد،
نقوش نقاشی شده زیبا بر روی قطعات چرمی همراه با پارچه‌های دیگر که هر یک چندین رنگ دارند،
مهره مرمری که به زیبایی تراش خورده و از قبر زن جوانی با سن بین ۲۸ تا ۳۰ کشف شده است، و
صدها شی جالب دیگر مانند جای عودی که بر روی یک آینه قرار دارد، کوزه‌های رنگارنگ، گردنبندهای بسیار ظریف، زغال دان، انواع مهر، کارگاه‌های سفال‌گری و جواهرسازی.

اهمیت فرهنگی شهر سوخته
شهر سوخته از نظر فرهنگی شهری غنی است که با فرهنگ جیرفت مرتبط است. به عبارت دیگر، این مکان باستانی، یک سکونتگاه بشری با فرهنگی مستقل از بین‌النهرین بوده است. کشفیات متعدد نشان داده‌اند که شهر سوخته فرهنگ قابل توجه و خاصی داشته است. در ادامه به نمونه‌های از آن می‌پردازیم:

به گفته برخی از دیرینه‌ شناسان، زنان نقش مهمی در جنبه‌های اجتماعی و حوزه‌های مالی خانواده داشته‌اند. درون قبر برخی از زنان، نشان‌هایی دفن شده است که اعضای برجسته جامعه را از دیگران متمایز می‌کند.
اسکلت کشف شده از یک شترسوار حرفه‌ای نشان می‌دهد که او نامه‌رسانی بوده که بسته و نامه را به مسافت‌های طولانی می‌برده است.
بر اساس حفاری‌های که در شهر سوخته انجام شده، در میان اصناف مختلف این شهر باستانی، کشاورزان و صنعت‌ گران نیز وجود داشتند. بافندگان که فرش، سبد و … می‌بافتند و از دندان‌هایشان برای بافتن استفاده می‌کردند، یکی از اصناف اصلی این شهر بودند که کالاهای مختلفی می‌ساختند. دندان‌های بسیاری در شهر سوخته از زیر خاک کشف شده است.

علاوه بر این، فرهنگی که فراتر از موارد ذکر شده در بالا بوده و کشف شده است (از جمله چشم مصنوعی، جراحی مغز، خط کش، تخته‌نرد و …) همگی حاکی از فرهنگ غنی عمومی در این سکونتگاه بشری عصر برنز در جنوب شرقی ایران می‌باشد.
سقوط شهر سوخته
بر اساس پژوهش‌های انجام شده، آن‌چه که موجب پایان تمدن در این سکونتگاه بشری بوده است، تغییر مسیرهای مداوم آب و تغییرات جوی بوده است. این منطفه در گذشته مرطوب بوده و سرشار از منابع آب و درختان زیاد بوده است. ساکنین آن از سوزاندن چوب سوخت را تامین می‌کردند. در نتیجه کم‌تر شدن منابع آب و بیشتر شدن گرمای شهر، ساکنان آن شهر را ترک کردند و شهر سقوط کرد.
کشفیات باستان ‌شناختی بیشتری در حال انجام است

کاوش های باستان شناختی در شهر سوخته
حفاری‌های زیادی در تپه‌های تاریخی شهر سوخته در حال انجام می‌باشد. گهگاهی، خبری در مورد یافته‌های جدید در این مکان به گوش می‌رسد. همچنین باید گفت که انجام حفاری‌های باستان ‌شناختی در این مکان کار آسانی نیست زیرا آب و هوای این منطقه نامساعد است. طوفان شن، دمای بالای کویر و دیگر مشکلات جوی از دشواری‌ هایی است که متخصصان باستان ‌شناسی با آن دست به گریبان هستند.
با این حال، برخی متخصصان در حال کار بر روی غذای مردم این منطقه هستند. آن‌ها دریافته‌اند که عدس و ماهی از غذاهای اصلی مردم شهر سوخته بوده است. اطلاعات بیشتر در مورد این شهر هنوز در دست کشف است.
موقعیت مکانی شهر سوخته کجاست؟
شهر سوخته در حدود ۴۵ کیلومتری جنوب زابل و حدود ۳۰ کیلومتر پس از روستای محمدآباد در جاده زابل-زاهدان (استان سیستان و بلوچستان) قرار دارد.
لوکیشن زیر شما را به شهر سوخته می‌رساند:

اگر پاسخ پرسش خود را در اینجا پیدا نکردید، در بخش دیدگاه‌های زیر این پست برای ما کامنت بگذارید و سوال‌تان را بپرسید. ما حتما به آن پاسخ خواهیم داد.

چرا شهر سوخته زاهدان را منطقه ‌ای اسرارآمیز می‌دانند؟

آنچه این شهر را از سایر شهرهای باستانی متمایز می‌کند، اشیای کشف شده در آن است. در واقع، این اشیا تمدن پیشرفته و سطح زندگی متفاوت مردم این منطقه را نشان می‌دهد.

چرا شهر سوخته به این نام معروف است و نام اصلی آن چیست؟

با وجود آثار کشف شده و حفاری‌های در حال انجام، هنوز سوالات بسیاری، از جمله نام اصلی این شهر، بدون پاسخ مانده است. در واقع، باستان‌شناسان کشف کرده‌اند که این شهر بارها دچار آتش سوزی شده و مردم بسیاری را از دست داده است. قبرستان کشف شده گواهی بر این موضوع است.

آیا شهر سوخته پیشرفته‌ترین شهر باستانی دنیاست؟

به دلیل آنچه در حفاری‌ها کشف شده است، بسیاری این شهر را متمدن‌ترین و پیشرفته‌ترین شهر باستانی دنیا لقب داده‌اند. جالب است بدانید که این شهر از سیستم لوله کشی آب هیرمند و سیستم فاضلاب برخوردار بوده است. این امر نه تنها باعث شگفتی همگان شده، بلکه باستان‌شناسان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 18326 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید