تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۴:۴۳
1

یک نکته پنهان و مهم در ماجرای قطع شدن پیام‌رسان‌های داخلی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ماه اسفند سال گذشته بود که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت جدیدترین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایتا، بله و روبیکا را اعلام کرد. زارع‌پور با حضور در جمع خبرنگاران به موضوع استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی پرداخت و با اعلام این که «میزان […]



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ماه اسفند سال گذشته بود که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت جدیدترین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایتا، بله و روبیکا را اعلام کرد.
زارع‌پور با حضور در جمع خبرنگاران به موضوع استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی پرداخت و با اعلام این که «میزان استفاده مردم از سکوهای داخلی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند» آمار کلی تعداد کاربران یکتای پیام‌رسان‌های ایرانی را «مجموعا بیش از ۳۵ میلیون کاربر یکتا» عنوان کرد.
با مبنا قرار دادن آمار وزیر ارتباطات و گذشت حدود دو ماه از آن، قطعا می‌بایست اختلال تمامی پیام‌رسان‌های داخلی جمع کثیری از مردم کشور را تحت تاثیر بگذارد و کارشان را مختل کند. نتیجه این اختلال گسترده نیز باید در واکنش این کاربران به وضوح دیده شود.
به گفته محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات این رویداد را می‌توان محک خوبی برای بررسی میزان فراگیری کاربران پیام‌رسان‌های داخلی دانست.
واکنش آذری جهرمی به اختلال گسترده
وزیر پیشین‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از وقوع اختلال در کار پیام‌رسان‌های داخلی نوشت:‌ «اعلام شده است که امشب پیام رسانهای بومی با اختلال گسترده مواجه شده‌اند.
بررسی آماری گلایه‌های امشب کسب و کارهای فضای مجازی از قطع پیام رسانها «می‌تواند» معیار خوبی برای سنجش فراگیری آنها بین مردم باشد. اگر تجربه‌ای از اختلال امشب در کسب و کارها دارید، لطفا به اشتراک بگذارید.»

واکنش فضای مجازی به اختلال
در حالی که پیام‌رسان‌های داخلی دچار اختلال شده بودند، به نظر می‌رسید شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی چون توییتر و تلگرام که اتفاقا فیلتر هستند، به پلتفرم اصلی انتشار خبر اختلال تبدیل شده‌اند.
واکنش‌ها هم بیش از این که ناشی از اختلال در روند کار کاربران برای از دسترس خارج شدن این پلتفرم‌ها باشد به سمت تناقضات ماجرای پیام‌رسان‌های داخلی کشیده شد.
یکی از پررنگ‌ترین حاشیه‌های این داستان به استفاده مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات از پلتفرم خارجی اسکایپ برای اطلاع‌رسانی درباره اختلال پیام‌رسان‌های داخلی برمی‌گشت.
اینجا بخوانید:

بسیاری هم به نقش وزارت ارتباطات می‌پرداختند و از این تعجب کرده بودند که چرا وظیفه اطلاع‌رسانی و حتی عذرخواهی پیام‌رسان‌ها را وزارت ارتباطات به عهده گرفته و خودشان واکنش چندانی به این ماجرا نشان نمی‌دهند.
در این میان گلایه‌های مربوط به مختل شدن کار کاربران در اثر این اختلال کمتر به چشم می‌آمد. هر چند با قطعیت نمی‌توان درباره ضریب نفوذ پیام‌رسان‌های داخلی در کشور اظهارنظر کرد اما به درستی می‌توان اختلال گسترده دیشب و واکنش‌ها به آن را می‌توان سنگ محکی برای بررسی آمار کاربران فعال این پلتفرم‌ها در نظر گرفت.
۵۸۵۸

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 27057 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.