تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
1

اسم رمز امپراتوری انویدیا/ گریس هاپر، ملکه نرم‌افزار

تینا مزدکی: این نام به گریس هاپر، دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده که در توسعه طراحی و پیاده‌سازی زبان‌های برنامه‌نویسی نقش اساسی داشت، برمی‌گردد. انویدیا تقریباً ۸۰ درصد از بازار جهانی تراشه‌های مورد استفاده در برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را تامین می‌کند. وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که تراشه‌های H-۱۰۰ این شرکت (H […]



تینا مزدکی: این نام به گریس هاپر، دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده که در توسعه طراحی و پیاده‌سازی زبان‌های برنامه‌نویسی نقش اساسی داشت، برمی‌گردد.

انویدیا تقریباً ۸۰ درصد از بازار جهانی تراشه‌های مورد استفاده در برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را تامین می‌کند. وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که تراشه‌های H-۱۰۰ این شرکت (H نماد هاپر است) اکنون آنقدر ارزشمند هستند که باید با ماشین زرهی حمل شوند و تقاضا به حدی است که برخی از مشتریان تا شش ماه منتظر هستند تا دریافتش کنند.
اهمیت هاپر برای انویدیا و به طور کلی‌تر برای محاسبات هوش مصنوعی، تابستان گذشته زمانی که جنسن هوانگ، بنیانگذار و مدیر عامل انویدیا، نسل بعدی تراشه‌های محاسباتی سریع و تراشه‌های هوش مصنوعی تولیدی خود را GH۲۰۰ Grace Hopper Superchip نامید، خود را نشان داد.

هاپر در سال ۱۹۰۶ در شهر نیویورک به دنیا آمد، در سال ۱۹۲۸ از کالج واسار با مدرک ریاضی و فیزیک فارغ التحصیل شد و پس از پیوستن ایالات متحده به جنگ جهانی دوم پس از بمباران پرل هاربر، به نیروی دریایی پیوست.
طبق بیوگرافی دانشگاه ییل، او در ابتدا به دلیل سن و جثه کوچکش توسط نیروی دریایی طرد شد، اما زمانی که مأمور شد به پروژه محاسباتی اداره کشتی‌ها در هاروارد منصوب شد، جایی که او بر روی Mark I، اولین الکترومکانیک ایالات متحده کار کرد. در واقع کامپیوتر، مسیرهای محاسباتی موشک، جداول برد توپ‌های ضد هوایی و مین روب‌های کالیبره کننده تحت کنترل او بودند.
پس از جنگ، هاپر به شرکت کامپیوتری Eckert-Mauchly، پیوست؛ جایی که او ایده برنامه‌نویسی خودکار را پیشگام کرد. در سال ۱۹۵۲، او اولین کامپایلر ساخت. برنامه‌ای که دستورالعمل‌های نوشته شده را به کدهای کامپیوتری ترجمه می‌کند.
او در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۸۰ توضیح داد:«چیزی که در شروع زبان برنامه نویسی به دنبال آن بودم این بود که یک گروه کامل دیگر از مردم را بیاورم که بتوانند به راحتی از رایانه استفاده کنند… من مدام خواستار زبان‌های کاربرپسندتر بودم. بیشتر چیزهایی که ما از دانشگاهیان و افراد مسلط به علوم کامپیوتر دریافت می‌کنیم، به هیچ وجه با دانش مردم سازگار نیست.»
هاپر در سن ۷۹ سالگی به عنوان دریاسالار و مسن‌ترین افسر در حال خدمت در نیروهای مسلح ایالات متحده از نیروی دریایی بازنشسته شد. یک سال قبل از مرگش در سال ۱۹۹۲، مدال ملی فناوری توسط رئیس جمهور جورج اچ دبلیو بوش به او اعطا شد. او همچنین پس از مرگ مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی کشور را در سال ۲۰۱۶ دریافت کرد.

در سال ۱۹۸۳ در مصاحبه‌ای با ۶۰ Minutes از هاپر پرسیده شد که آیا انقلاب کامپیوتری به پایان رسیده است یا خیر. هاپر پاسخ داد:« نه، ما فقط در ابتدای راه هستیم… ما مدل T را داریم!»
منبع: guardian
۵۸۳۲۳

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 113768 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.