تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱
1

اسکلت‌های بدون سر که از یک مقبره سر بیرون آوردند!/ عکس

غزال زیاری: اخیرا در تیارپ سوئد، یکی از قدیمی‌ترین اتاق های تدفین سنگی در تمام اسکاندیناوی یافت شده که قدمت آن به دوره نوسنگی اولیه و حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. نکته جالب توجه اینجاست که با وجودی که هیچ نشانه‌ای از مرگ خشونت‌آمیز در این اسکلت‌ها دیده نمی‌شود، اما هیچ یک […]



غزال زیاری: اخیرا در تیارپ سوئد، یکی از قدیمی‌ترین اتاق های تدفین سنگی در تمام اسکاندیناوی یافت شده که قدمت آن به دوره نوسنگی اولیه و حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.
نکته جالب توجه اینجاست که با وجودی که هیچ نشانه‌ای از مرگ خشونت‌آمیز در این اسکلت‌ها دیده نمی‌شود، اما هیچ یک از این اجساد، جمجمه ندارند و محققان هنوز مطمئن نیستند که چه داستانی در پس این ماجرا وجود دارد.
در ابتدا ، تمرکز گروهی از محققان که در حال بررسی و تحقیق درباره این اتاق‌های تدفین بودند، بر این موضوع بود که یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های “میز یا اتاق تدفین سنگ (دلمن)” اسکاندیناوی را پیدا کرده‌اند. اما بعد از گذشت مدتی، نکته دیگری توجه آنها را جلب کرد: هیچ یک از اسکلت‌ها، جمجمه و استخوان ران نداشتند.
کارل گوران سیوگرن، باستان‌شناس معروف دراین باره گفت:« جمجمه‌ها و استخوان‌های بزرگ این اسکلت‌ها وجود نداشتند و به نظر می‌رسد که از قبر برداشته شده بودند. ما نمی‌دانیم که آیا این موضوع به رسم و رسوم تدفین آن دوره برمی‌گردد یا داستان دیگری در پشت آن نهفته است.»

محققان بر این باور هستند که این قبرها در تیارپ سوئد، به دوره نوسنگی اولیه و ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردند و از عصر حجر دست نخورده باقی مانده‌اند. اما در جریان این دوره طولانی، اتفاقاتی برای جمجمه‌ها رخ داده است. در اتاق تدفین، مقادیر زیادی استخوان‌های دست و پا و قطعاتی از دنده‌ها و اجزای کوچکتری مثل دندان‌ها یافت شدند ولی تعدد استخوان‌های بزرگ خیلی کمتر است.
سیوگرن ادامه داد:« این با آنچه ما عموما در گورهای سنگی می‌بینیم، متفاوت است؛ معمولا استخوان‌های کوچک‌تر دست و پا از بین می‌روند.»
اعضای این تیم مطالعه‌ای برروی این یافته انجام دادند که نتیجه آن در مجله باستان‌شناسی نوسنگی منتشر شد. طبق این مقاله، گروهی از دانشگاه گوتنبرگ و دانشگاه کیل معتقدند که سنت‌ها و آئین‌های آن زمان ممکن است در ایجاد این شرایط نقش داشته باشند.

پای جنایت در میان نیست
حالا بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده برروی استخوان‌ها حاکی از آن است که در این فضا بقایای دست کم ده‌ها فرد، از نوزادان گرفته تا افراد بالغ قرار داده شده بود. البته اعضای این تیم مطمئن نیستند که این افراد چطور مرده‌اند و هیچ دلیلی وجود ندارد که اثباتی بر بریده شدن سر آنها ( و یا جنایتی تلخ و وحشتناک) باشد. سیوگرن ادامه داد:« ما هیچ آسیب و مصدومیتی برروی بدن افراد مدفون شده ندیدیم؛ پس بعید می‌دانیم که بحث خشونت در میان بوده باشد. ولی ما به بررسی DNA آنها ادامه خواهیم داد و مشخص خواهد شد که آیا آنها مبتلا به بیماری خاصی بوده‌اند یا خیر؟»
در منطقه کشاورزی Falbygden، چنین سبک قبرهایی رایج به نظر می‌رسند ولی مقبره یافت شده در تیارپ، در نوع خود بی‌نظیر است. به نظر می‌رسد که قدمت این مقبره حدودا ۲۰۰ سال بیشتر از دیگر مقبره‌های موجود در منطقه است و از همین رو این مقبره، یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های تدفین سنگی در اسکاندیناوی به حساب می‌آید. در عین حال ساخت و ساز آن کمی متفاوت است و دارای یک “طاقچه کوچک” در هر انتهاست که این مورد، در معماری به کار رفته در آن دوره، مرسوم نبوده.

این طور به نظر می‌رسد که افراد دفن شده در اتاق تدفین سنگی تیارپ، کشاورز بوده‌اند ولی اعضای تیم تحقیقاتی به دنبال اطلاعات بیشتری هستند. آنها قصد دارند تا به بررسی DNA های موجود پرداخته تا اطلاعات بیشتری درباره بازمانده‌های اسکلت‌ها به دست بیاورند و هدف آنها از انجام تمام این کارها، بازسازی روابط خانوادگی این افراد است تا شاید نشانه‌هایی از بیماری خاصی در آنها دیده شود.
این نتایج ممکن است دلیل مرگ این افراد را برای محققان روشن کند؛ ولی نحوه دفن آنها بدون جمجمه، ابهامی است که احتمالا بی‌جواب خواهد ماند.
منبع: popularmechanics
۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 112158 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.