تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۴۴
3

جیمز وب «رو مارافسای» را شکار کرد/ عکس

دوربین نیرکم تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope’s NIRCam) به زایشگاه ستاره‌ای «رو مارافسای» (Rho Ophiuchi) خیره شد و این تصویر فروسرخ زیبا را ثبت کرد. این تصویر شگفت‌انگیز به مناسبت اولین سالگرد موفقیت‌آمیز اکتشاف کیهانی جیمز وب منتشر شد. در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟ در فاصله ۳۹۰ سال نوری از ما، […]



دوربین نیرکم تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope’s NIRCam) به زایشگاه ستاره‌ای «رو مارافسای» (Rho Ophiuchi) خیره شد و این تصویر فروسرخ زیبا را ثبت کرد. این تصویر شگفت‌انگیز به مناسبت اولین سالگرد موفقیت‌آمیز اکتشاف کیهانی جیمز وب منتشر شد.
در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟
در فاصله ۳۹۰ سال نوری از ما، ستارگان خورشیدمانند و منظومه‌های سیاره‌ای در مجموعه ابر مولکولی «رو مارافسای» درحال شکل‌گیری هستند. ابر مولکولی رو مارافسای نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌زایی به زمین است.
این قاب کم‌تر از یک سال نوری در منطقه‌ رو مارافسای را در بر می‌گیرد و حدود ۵۰ ستاره جوان را در خود جای داده است. ستارگان درخشان‌تر به وضوح الگوی مشخصه‌ تیزی‌های پراش (Diffraction Spikes) وب را نشان می‌دهند.

در تصویر، جت‌های عظیم هیدروژن مولکولی ناشی از ستاره‌های تازه متولد شده به رنگ قرمز دیده می‌شود. حفره‌ بزرگ گردوغبار که توسط ستاره جوان و فعال واقع در مرکز تصویر ایجاد شده، به رنگ زرد مشخص است. در نزدیکی برخی از ستاره‌ها سایه‌هایی وجود دارد. این سایه‌ها توسط قرص‌های پیش‌سیاره‌ای (Protoplanetary Disk) ستاره‌ها تشکیل شده‌اند.
۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4816 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.