تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
7

خطیب‌زاده: امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به قزاقستان بازگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار کشور دوست، برادر و همسایه قزاقستان بوده و خواهد بود و امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به این کشور بازگردد.



به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) طی اظهاراتی درباره با حوادث جاری در جمهوری قزاقستان و خسارت‌های انسانی این رخدادها، ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت این کشور، مراتب تسلیت خود را به خانواده‌ها و وابستگان جانباختگان ابراز داشت. 

سعید خطیب‌زاده افزود: مطمئنا دولت قانونی حاکم بر این کشور و ملت شریف قزاقستان توطئه‌ها و دسیسه‌های خارجی که به قصد ایجاد آشوب و بی ثباتی در این کشور فعال شده‌اند را خنثی کرده و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار کشور دوست، برادر و همسایه قزاقستان بوده و خواهد بود و امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به این کشور بازگردد.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تحولات قزاقستان نیز بیان کرد: این تحولات را از نزدیک از لحظات اول پیگیری کرده و در تماس مداوم با دوستان در قزاقستان هستیم و تصورمان این است که مردم قزاقستان این توانایی را دارند که با کمترین هزینه این مشکل را حل کنند. شاهد برخی دخالت‌های خارجی هستیم.امروز شاهد آرامش بیشتری در قزاقستان  هستیم و امیدواریم بزودی این موضوع به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

یکشنبه ۱۲ دی‌جمعیت در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» به خیابان‌ها آمدند و به قیمت بالای سوخت اعتراض کردند. دو روز بعد، تظاهرات آلماتی را فرا گرفت. اعتراض‌های گسترده در شهرها و مناطق مختلف قزاقستان علیرغم اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و چندین هزار نفر در شهر« آلماتی» در قزاقستان علی رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده راهپیمایی کرده و با پلیس درگیر شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۶ دی ماه نیز در اظهاراتی عنوان کرد: ما براین باور هستیم که دولت و مردم فهیم کشور دوست و برادر و همسایه ما می‌توانند بدون دخالت خارجی و‌ بر اساس منافع ملی خود و از طریق گفت و‌گو و به صورت مسالمت آمیز مشکلات و اختلافات خود را حل و‌فصل کنند. 

 خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت قزاقستان برای کشورمان حائز  اهمیت است، افزود: نباید زمینه سوءاستفاده عوامل خارجی فراهم شود. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس،سخنگوی کرملین روز چهارشنبه نسبت به تحولات قزاقستان واکنش نشان داد و گفت که قزاقستان می‌تواند مشکلات خود را حل کند و مهم است که هیچکس از خارج (کشورهای غربی) در امور این کشور دخالت نکند.

از سوی دیگر خبرگزاری روسی «تاس» نیز روز چهارشنبه به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تحولات قزاقستان را با دقت زیر نظر دارد و شهروندان روس مقیم این کشور در سلامتی کامل هستند.

انتهای پیام/


منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2714 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید