تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
8

استولتنبرگ: هرگز درباره سیاست عضویت درهای باز ناتو مصالحه نمی‌کنیم

دبیرکل ناتو در اشاره به درخواست مسکو درباره عدم عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، گفت این ائتلاف در سیاست درهای باز مصالحه نخواهد کرد.



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین، پیش از نشست امروز (دوشنبه) کمیسیون ناتو-اوکراین در بروکسل گفت ناتو هرگز در خصوص سیاست عضویت درهای باز خود مصالحه نخواهد کرد.

وی افزود این ائتلاف نظامی به اوکراین کمک می‌کند تا به سمت عضویت در آن حرکت کند. وی همچنین گفت که مذاکرات امنیتی این هفته با روسیه ممکن است همه مسائل را به یکباره حل نکند اما همچنان می‌تواند راهی برای جلوگیری از درگیری فراهم کند.

استولتنبرگ اظهار داشت: امکان معامله با روسیه وجود دارد… چیزی که ما به آن امیدواریم این است که بتوانیم بر سر راه رو به جلو به توافق برسیم، بتوانیم بر سر یک سری جلسات به توافق برسیم و بر روی یک روند توافق کنیم. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل ناتو همچنین در ادامه فضاسازی اخیر غرب علیه مسکو درباره تصمیم برای حمله به اوکراین، به روسیه درباره «هزینه‌های سنگین» چنین اقدامی هشدار داد و گفت که این ائتلاف نظامی از حق کی‌یف برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که هیأت‌های روسیه و آمریکا مذاکرات خود را در مورد تضمین‌های امنیتی در ژنو آغاز کرده‌اند. پیش از این، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که اگرچه مسکو آماده شنیدن موضع واشنگتن در مورد عدم استقرار موشک در خاک اوکراین است، اما گفت‌وگو تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که در تصمیم نشست بوداپست درباره عضویت احتمالی اوکراین در ناتو تجدیدنظر شود.

ریابکوف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفت اگر آمریکا و ناتو به موضوعات مورد نظر روسیه در مذاکرات آتی توجه نکنند، ممکن است با بدترین تهدید علیه امنیت خود مواجه شوند.

قرار است سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای آمریکایی او مذاکرات امنیتی در ژنو را از امروز مدیریت خواهند کرد. همچنین قرار است نمایندگان روسیه ۱۲ ژانویه با نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل گفت‌وگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه،در وین برگزار خواهد شد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

این در حالی است که یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه شنبه گفت واشنگتن تمایلی به بحث در مورد محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آن‌ها در کشورهای ناتو در منطقه ندارد.

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه به وقت تهران گفت: در مورد استقرار نیروها و سطح نیروها ما توجه نمی‌کنیم. برعکس، اگر روسیه مرتکب تجاوز مجدد علیه اوکراین شود، من فکر می‌کنم این یک چشم‌انداز بسیار منصفانه است که ناتو مواضع خود را در امتداد جناح شرقی خود، یعنی کشورهایی که با روسیه هم مرز هستند، تقویت کند.

او همچنین گفت درباره عضویت اوکراین در ناتو مذاکره‌ای با روسیه انجام نخواهد داد و ناتو هرگز تعهدی درباره عدم گسترش ارائه نکرده است.

انتهای پیام/ص


منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2717 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید