تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
1

غول‌گرایی قطبی؛ رشد نامتعارف موجودات در قطب‌های زمین!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید مثل عنکبوت‌های دریایی غول پیکر در قطب جنوب برای بیش از ۱۴۰ سال تاکنون برای محققان ناشناخته بوده است. دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوآ به قاره دوردست سفر کردند و رفتارهای این موجودات مرموز را از نزدیک دیدند و یافته‌های آنها می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری برای حیات دریایی و اکوسیستم‌های اقیانوسی […]



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید مثل عنکبوت‌های دریایی غول پیکر در قطب جنوب برای بیش از ۱۴۰ سال تاکنون برای محققان ناشناخته بوده است. دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوآ به قاره دوردست سفر کردند و رفتارهای این موجودات مرموز را از نزدیک دیدند و یافته‌های آنها می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری برای حیات دریایی و اکوسیستم‌های اقیانوسی در قطب جنوب و سراسر جهان داشته باشد.

عنکبوت‌های دریایی یا پیکنوگونیدها گروهی از بی‌مهرگان عنکبوت مانند هستند که در زیستگاه‌های دریایی در سطح جهان یافت می‌شوند. بیشتر این گونه کوچکتر از ناخن هستند، اما برخی از گونه‌های قطب جنوب بیشتر پا دارند. این جانوران نمونه‌ای معروف از «غول‌گرایی قطبی» هستند، پدیده‌ای که در آن موجودات خاصی در مناطق قطبی، مانند قطب شمال و قطب جنوب، به اندازه‌های بسیار بزرگ‌تر از خویشاوندان خود در آب‌وهوای گرم‌تر رشد می‌کنند.
ایمی موران، پروفسور و محقق ارشد دانشکده علوم زیستی UH Mānoa، گفت:«در بیشتر عنکبوت‌های دریایی، والد مذکر با حمل نوزادان در حین رشد، از آنها مراقبت می‌کند. عجیب این است که علیرغم توصیفات و تحقیقاتی که به بیش از ۱۴۰ سال قبل برمی‌گردد، هیچ‌کس تا به حال عنکبوت‌های دریایی غول‌پیکر قطب جنوب را ندیده بود که بچه‌هایشان را پرورش می‌دهند یا چیزی در مورد رشد آنها نمی‌دانستند.»
آزمایشگاه موران بیش از یک دهه است که غول‌های قطبی را مورد مطالعه قرار داده است. در اکتبر ۲۰۲۱، در طی یک سفر تحقیقاتی میدانی به قطب جنوب، تیمی شامل موران و دانشجویان دکتری دانشکده علوم زندگی، آرون تو و گراهام لوبرت، به کشفی پیشگامانه دست یافتند. آنها با غواصی در زیر یخ، گروه هایی از عنکبوت‌های دریایی غول پیکر را که به نظر می‌رسید جفت گیری می‌کردند، جمع آوری کردند و آنها را برای مشاهده منتقل کردند.

در کمال تعجب، دو گروه مختلف طی فرایند جفت‌گیری هزاران تخم کوچک تولید کردند. یکی از والدین (احتمالاً پدر) به جای حمل نوزادان تا زمان خروج از تخم، مانند بسیاری از گونه‌های عنکبوت دریایی، دو روز تخم‌ها را به کف صخره‌ای وصل کرد، جایی که آنها برای چندین ماه رشد کردند و سپس به صورت لارو کوچک از تخم بیرون آمدند. یافته‌های محققان در فوریه ۲۰۲۴ در Ecology منتشر شد.
تو گفت:«ما خیلی خوش شانس بودیم که توانستیم این را ببینیم. “فرصت کار مستقیم با این حیوانات شگفت انگیز در قطب جنوب به این معنی بود که می‌توانستیم چیزهایی را یاد بگیریم که هیچ کس حتی حدس نزده بود.”
در عرض چند هفته پس از تخمگذاری، تخم‌ها با جلبک‌های میکروسکوپی رشد کردند و استتار کاملی داشتند.
لوبرت می‌گوید: «ما به سختی می‌توانستیم تخم‌ها را حتی زمانی که می‌دانستیم آنجا هستند، ببینیم، احتمالاً به همین دلیل است که محققان قبلاً چنین چیزی را ندیده بودند.»

لوید پک، زیست‌شناس مشهور قطب جنوب با بررسی قطب جنوب که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «اکولوژی عمومی و زیست‌شناسی تولیدمثلی گونه‌های دریایی قطب جنوب کاملاً ناشناخته مانده است و ما داده‌هایی در مورد تعداد انگشت شماری از گونه‌ها داریم، بنابراین مقالاتی مانند این در روشن کردن چگونگی عملکرد حیوانات در یکی از کمتر مطالعه‌شده‌ترین بخش‌های اقیانوس جهان اهمیت زیادی دارد.»
منبع: scitechdaily
۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 125021 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.