تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸
2

قوی‌ترین بمب‌ غیراتمی جهان در آمریکا و روسیه

به گزارش خبرآنلاین، سلاح عظیم انفجار هوایی جی‌بی‌یو-۴۳/بی معروف به «مادر همه بمب‌ها» یا MOAB بزرگ‌ترین سلاح غیرهسته‌ای است که تابه‌حال ایالات متحده آمریکا در موقعیت‌های جنگی از آن استفاده کرده است. این سلاح که ۹ متر طول داشت، ازطریق هواپیماهای باری در کوهستان‌های افغانستان مستقر شد تا گروهی از جنگجویان داعش را از بین […]



به گزارش خبرآنلاین، سلاح عظیم انفجار هوایی جی‌بی‌یو-۴۳/بی معروف به «مادر همه بمب‌ها» یا MOAB بزرگ‌ترین سلاح غیرهسته‌ای است که تابه‌حال ایالات متحده آمریکا در موقعیت‌های جنگی از آن استفاده کرده است. این سلاح که ۹ متر طول داشت، ازطریق هواپیماهای باری در کوهستان‌های افغانستان مستقر شد تا گروهی از جنگجویان داعش را از بین ببرد. به گزارش وکس، در زرادخانه آمریکا فقط بمب معروف به «نفوذگر مهمات انبوه» که هنوز در جنگ مورد استفاده قرار نگرفته، از این بمب بزرگ‌تر است.

بمب MOAB در سال ۲۰۰۳ ساخته و آزمایش شد. ارتش ایالات متحده در ابتدا می‌خواست از آن به‌عنوان یک سلاح روانی برای ترساندن دشمن استفاده کند، اما در سال ۲۰۱۷ درنهایت مورد استفاده قرار گرفت و در منطقه خطرناکی از افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان انداخته شد. عبور نیروهای زمینی از این منطقه که مملو از تونل‌ و مواد منفجره بود، بسیار خطرناک بود، بنابراین فرصتی عالی برای آمریکا مهیا شد تا بمب بزرگ خود را در میدان جنگ آزمایش کند.
بمب MOAB با شعاع انفجاری حدود ۱٫۶ کیلومتر و نیروی انفجار ۱۱ تن مواد منفجره، قادر است به یکباره ساختمان‌های فراوانی را با خاک یکسان کند و فقط برای استفاده در شرایط خاص مناسب است که احتمال تلفات غیرنظامی بسیار پایین است.
پدر همه بمب‌ها
در سال ۲۰۰۷ روسیه برای اینکه قدرت خود را به رخ رقیبانش بکشد، ابرسلاح خود را آزمایش کرد. پدر همه بمب‌ها یا FOAB پاسخ روسیه به مادر همه بمب‌های آمریکا بود و چهار برابر قدرت بیشتر داشت.
بمب FOAB احتمالا قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای موجود است. به‌گزارش رویترز، رسانه‌های روسی انفجاری آزمایشی را در تلویزیون دولتی نشان دادند که در آن تصاویر یک آپارتمان واژگون‌شده و زمین سوخته اطراف آن دیده می‌شد.

با توجه به اهداف احتمالی آن، بمب FOAB فقط یک بمب بزرگ نیست، بلکه بزرگ‌ترین سلاح گرمافشاری شناخته‌شده برای بشر است. با توجه به اندازه عظیم آن، مقامات روسیه تأثیر آن را با انفجار هسته‌ای برابر دانسته‌اند اگرچه منتقدان آن را اغراق‌آمیز می‌دانند.
در «قوی‌ترین بمب‌های متعارف» بیشتر درباره این بمب‌های ویرانگر بخوانید.
۵۸۵۸

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 115819 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.