تاریخ: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
1

ماجرای عجیب ابطال ثبت طرح صنعتی کاوشگر فضایی پیشگام و مرگ ماهواره فضایی اروم ست

طرح ماهواره فضایی آروم ست به عنوان یکی از طرح‌های شاخص آذربایجان غربی در اولین سفر استانی رئیس جمهور دولت سیزدهم در ارومیه رونمایی شد ولی پس از گذشت اندک زمانی از رونمایی این پروژه، به دلایل نامعلوم متوقف شد و در اتقافی عجیب بعد از توقف، این پروژه در سایت رسمی ریاست جمهوری به […]



طرح ماهواره فضایی آروم ست به عنوان یکی از طرح‌های شاخص آذربایجان غربی در اولین سفر استانی رئیس جمهور دولت سیزدهم در ارومیه رونمایی شد ولی پس از گذشت اندک زمانی از رونمایی این پروژه، به دلایل نامعلوم متوقف شد و در اتقافی عجیب بعد از توقف، این پروژه در سایت رسمی ریاست جمهوری به عنوان دستاورد دولت سیزدهم و درگاه شمار فضایی منتشر شد.
محمدحسین ذوالفقار مدیر عامل واحد فن‌آور مستقر در پارک فن آوری آذربایجان غربی و سازنده‌ی ماهواره‌ی اروم ست، گفت: من فعالیت فضایی خود را از سال ۸۶ با کار برروی ساختارهای فضایی و بخصوص کاوشگرهای زیستی آغاز کردم کاوشگر زیستی در حقیقت کپسول زیستی حامل انسان یا هر موجود زنده به فضا است که می‌تواند موجود زنده را تا ارتفاع مشخصی با مسیر u برعکس طی کند و تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری به صورت پرواز زیر مداری به فضا برده و درحقیقت یک نوع آزمایشگاه و پیش آمادگی برای پروازهای مداری است.

وی ادامه داد: ما ابتدا بر روی کاوشگری با قابلیت قراردهی میمون یا سگ در مدار ۱۲۰ کیلومتری کار کردیم و در نهایت یک طرح کاملا ابتکاری برای آن ارائه کردیم یعنی استوانه‌ای که این قابلیت را دارا باشد که با بالک‌های ذوزنقه‌ای شکل بدون چرخش مجدد در مسیر پروازی این مسیر را طی کند.
ذوالفقار گفت: طرح را با مکاتباتی که از طریق نهاد ریاست جمهوری انجام شد در اختیار سازمان فضایی قرار دادیم که تا مدتی خبری نشد و حتی طی مکاتبه‌ی رسمی گفتند طرح بنده غیر کارشناسی بوده است اما در ادامه به یکباره دیدم کاوشگر فضایی پیشگام حامل میمون به فضا توسط سازمان فضایی پرتاب شد.
وی مدعی شد: با بررسی طرح یاد شده شباهت‌های بی‌شماری با طرح خودم یافتم و با شکایتی که جهت ابطال ثبت سازمان فضایی انجام دادم دادگاه پس از کش و قوس‌های فراوان رای به ابطال ثبت طرح صنعتی سازمان فضایی صادر کرد و مالک طرح وفق سئوال قاضی پرونده از هیات کارشناسی ۵ نفره اینجانب شناخته شدم. بنابراین این طرح که سازمان فضایی بابت آن رتبه‌ی اول جشنواره‌ی خوارزمی را کسب کرده بود متعلق به این سازمان نیست و این سازمان آن را غیر قانونی به ثبت رسانده بود.
ذوالفقار ادامه داد: بنده که این طرح را به سازمان مذکور ارائه کردم گفتند غیر کارشناسی است اما خودشان علیه بنده شکایت کرده و خواستار ابطال ثبت بنده شدند و دادگاه با وجود احراز مالکیت بنده طرح را به علت وجود مشابه خارجی آن ابطال کرد. اما سازمان فضایی بارها در رسانه‌ها تاکید بر نو بودن طرح داشته و جایزه‌ی نوآوری‌های جشنواره‌ی خوارزمی را نیز برنده شده بود.

ذوالفقار گفت: وقتی از سازمان فضایی ناامید شدیم شروع به ساخت ماهواره کردیم چندین تیم جوان را پشتیبانی کردیم و با پولی که از محل سم‌پاشی با پهپادهای سم‌پاش کسب می‌کردیم اقدام به تامین مالی ساخت ماهواره کردیم و حتی خودروی شخصی‌ام را فروختم و صرف این طرح کردم و آن را تا نمونه‌ی مهندسی رساندیم. در ادامه با داوری انجام شده توسط پارک فن آوری آذربایجان غربی توانستیم با طرح‌های یاد شده جواز استقرار در پارک فن آوری ارومیه را به عنوان واحد فن‌آور دریافت کنیم، و بدون کمک دولت ماهواره‌ی خود را تکمیل کردیم تا اینکه با پیشنهاد مدیران وقت پارک و با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون صنایع مجلس در دولت دوازدهم در محل پارک فن آوری ارومیه نمونه‌ی اولیه‌ی ماهواره‌ی اروم ست و منظومه‌ی فضایی حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد.
وی ادامه داد: پس از اینکه دولت تغییر کرد مکاتباتی با ریاست جمهور و رئیس جدید سازمان فضایی صورت گرفت تا بتوانیم اروم ست را به مرحله‌ی پروازی برسانیم ابتدا ریاست سازمان فضایی استقبال کرده و برای پیش خرید تصاویر ماهواره اعلام آمادگی کرد که موضوع را با شرکت پیشگامان بسیج که یک نهاد علمی جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان است در میان گذاشتیم و پس از ارئه‌ی تخصصی طرح نظر مثبت این شرکت جهت سرمایه‌گذاری جلب شد. مدیر عامل این شرکت که هم زمان مسئول هماهنگی ویژه‌ی دفتر رئیس جمهور نیز است موضوع را با ریاست جمهوری مطرح وزمینه‌ی رونمایی از مدل تکمیلی اروم ست را در سفر استانی ریاست جمهوری به ارومیه فراهم کرد که همزمان با سفر رئیس جمهور به ارومیه در محل فرودگاه از طرح این رونمایی انجام شد و رئیس جمهور با ابراز خرسندی از طرح‌های پهپادی و هوایی و ماهواره‌ای شرکت قول حمایت همه جانبه را داد.
وی گفت: دو ماه قبل از سفر رییسی به استان، تیم پیشتاز سفر طی بررسی‌های فنی این طرح را افتخار آذربایجان و مستحق رونمایی توسط رییس جمهور عنوان کرده و پس از این رونمایی، رئیس سازمان فضایی طی پیامک‌های مختلف تلفن همراه از بنده دعوت کردند تا برای سرمایه‌گذاری سازمان فضایی در طرح، اطلاعات طرح را در اختیار این سازمان قرار دهم.
ذوالفقار در پاسخ به این سئوال که آیا پس از رونمایی از طرح اروم ست و طرح منظومه‌ی فضایی حمایتی از مجموعه شما به عمل آمد؟ گفت: خیر، در ادامه به یک باره سازمان فضایی اعلام کرد می‌خواهد اولین منظومه‌ی فضایی را به نام حاج قاسم سلیمانی راه‌اندازی کند و همچنین اسم ماهواره‌ی فضایی اروم ست را در سایت نهاد ریاست جمهوری با عنوان گاه شمار فضایی دولت منتشر کرد در حالی که هیچ حمایت مالی از این طرح صورت نگرفته بود.
وی ادامه داد: در کمال ناباوری شاهد این بودم که نام و عنوان اثر بنده توسط سازمان فضایی استفاده شده است. مراتب رابه اطلاع دفتر رئیس جمهور و بازرسی ویژه‌ی ریاست جمهوری رساندم، پیگیری‌هایی هم صورت گرفت که اطلاعی از خروجی آن ندارم.
ذوالفقار گفت: دفتر بازرسی ویژه‌ی ریاست جمهوری از بنده خواستند رسما”از سازمان فضایی تقاضای بازدید از طرحم را کنم که پس از درخواست بنده سه تن از کارشناسان سازمان فضایی با حضور در دفتر بنده درجریان امور طرح قرار گرفتند و سامانه‌های طرح را خواستند و خروجی طراحی‌ها هم در اختیار کارشناسان سازمان فضایی قرار گرفت.
ذوالفقار مدعی شد: پس از این واگذاری هیچ خبری نشد و حتی ماژول‌های تحویل داده شده را نیز به ما پس ندادند و عنوان کردند اروم ستی وجود ندارد. در حقیقت پس از رونمایی از طرحم و گرفتن سامانه‌های اصلی ماهواره گفتند هیچ ماهواره‌ای وجود ندارد. حال سئوال این است اگر طرحی وجود نداشته چرا آن را پیش رئیس جمهور رونمایی کردید؟
وی گفت: اروم ست را کشتند و اکنون باید حقمان را از دادگاه پیگیری کنیم چراکه تصمیم بر شکایت گرفته و اقدامات قضایی را انجام داده‌ام.
۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 56944 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.