تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰:۱۸
2

گزارش تصویری| با کهکشانی‌های ۲۰۲۴ آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش گجت‌نیوز، فضا و ستارگان همیشه سبب حیرت انسان بوده‌اند. از دوران باستان تا قرن بیست‌ویکم نگاه کردن به آسمان سبب شده است که انسان غرق در آرامش و حیرت شود. یکی از جذاب‌ترین صحنه‌هایی که می‌توان در آسمان شب تشخیص داد به کهکشان راه شیری مربوط می‌شود. همین نیز […]



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش گجت‌نیوز، فضا و ستارگان همیشه سبب حیرت انسان بوده‌اند. از دوران باستان تا قرن بیست‌ویکم نگاه کردن به آسمان سبب شده است که انسان غرق در آرامش و حیرت شود. یکی از جذاب‌ترین صحنه‌هایی که می‌توان در آسمان شب تشخیص داد به کهکشان راه شیری مربوط می‌شود. همین نیز سبب شده که برای هفتمین سال مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری با حضور علاقه‌مندان از سرتاسر جهان برگزار شود.

تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری همیشه جذاب‌ترین صحنه‌ها را در برابر چشمان علاقه‌مندان قرار می‌دهد و سال ۲۰۲۴ نیز استثنا نیست. در ادامه نگاهی به ۱۵ تصویر برگزیده خواهیم داشت.
برگزیدگان مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری در سال ۲۰۲۴
خوشامدگویی از Franceso Dall’olmo
پاتاگونیا نام بخش بزرگی از آمریکای جنوبی است که بخش‌های جنوبی آرزانتین و شیلی را در بر می‌گیرد. این منطقه معمولا به‌خاطر آب‌وهوای سرد و بارانی خود شهرت دارد؛ هرچند آسمان شب سه‌روز کاملا صاف باقی ماند تا یکی از تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ ثبت شود. جالب اینجاست که این اولیه تجربه عکاس در این منطقه بوده است.

فرانسسو می‌گوید که گویی پاتاگونیا می‌خواست با این نمای فوق‌العاده به او خوشامد بگوید.
دریاچه لایتنینگ از Tom Rae
این تصویر زیبا توسط Tom Rae در پارک ملی Mount Cook نیوزیلند گرفته شده است. به‌گفته عکاس در هنگام ثبت عکس کوه‌های اطراف پوشیده از برف بودند و هوا نیز حس عجیبی را منتقل می‌کرد. او در همان لحظه اول مطمئن شد که می‌تواند یکی از تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ را ثبت کند؛ زیرا گویی منظره به سیاره دیگری تعلق داشت.

تام چندین شب را در اطراف دریاچه گذراند تا بتواند صحنه‌ای خارق‌العاده را ثبت کند. در این تصویر پس‌زمینه آسمان رنگ قرمز را به‌خود گرفته است و درخشش ستارگان کهکشان راه شیری را می‌توان نشانگر عظمتی باورنکردنی دانست. ترکیب این صحنه با رنگ آبی دریاچه نیز به زیبایی تصویر می‌افزاید. تام توضیح داد که نتیجه نهایی در اثر ترکیب ۱۷ عکس جداگانه از آسمان و ۱۸ فریم از پس‌زمینه ایجاد شده است. وی از دوربین نیکون Z۶ استفاده می‌کند.
مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴: رویاپردازی به‌وقت مونگو از John Rutter
جان راتر این تصویر نفس‌گیر را در پارک ملی مونگو در استرالیا ثبت کرده است. این منطقه کمی به‌ سیاره مریخ شباهت دارد؛ اما در واقعیت میراثی عجیب از انسان را به‌یاد می‌آورد. باستان‌شناسان موفق شده‌اند قدیمی‌ترین ردپای انسان در خارج از آفریقا را در این منطقه پیدا کنند. همچنین پارک ملی مونگو تاریک‌ترین آسمان شب ممکن را دارد و برای نگاه به آسمان و حیرت از عظمت جهان هستی فوق‌العاده است.

با خیره شدن به این تصویر منتخب از مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ احتمالا می‌توانید احساسی مشترک را با انسان‌های متعلق به حدود ۱۰۰ هزار سال پیش تجربه کنید.
شکوفه‌های درخت بطری از Rositsa Dimitrova
یمن جزیره‌ای دورافتاده به‌نام سقطرا دارد که در میان علاقه‌مندان به دنیای نجوم مشهور است. روزیتسا نیز از ترکیب آسمان فوق‌العاده تاریک این جزیره و درخت‌های بطری برای ثبت یکی از تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ بهره گرفته است. روزیتسا گفت که بازدید از این جزیره همچون تبدیل شدن یک رویا به واقعیت می‌ماند.

وی گفت که سفر به این جزیره برای چندین سال در صدر لیست آرزوهای او بوده است. آسمان جزیره سقطرا در شب به تاریک‌ترین حد ممکن می‌رسد. هرچند تنها تاریکی عجیب جزیره نیست که عکاسان را به این نقطه دور افتاده می‌کشاند. درختانی متفاوت نیز در سطح سقطرا قرار دارند که باعث می‌شوند تصویر همچون صحنه‌ای از سیاره‌ای دیگر به‌نظر برسد.
این درخت‌ها برای چند هفته از بهمن تا اسفند شکوفه می‌دهند و روزیتسا نیز می‌خواست در همین زمان از جزیره بازدید کند. به‌همین‌خاطر در حالی که ۱۱ هفته باردار بود، رنج سفر را به‌جان خرید. وی قبول دارد که کمپ‌ زدن و عکاسی در شب بسیار سخت بوده؛ اما قرار گرفتن در لیست تصاویر منتخب یکی از زیباترین مسابقات عکاسی جهانی ارزشش را داشته است.
مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴: کلبه اسرارآمیز از Rachel Roberts
ریچل رابرتز این تصویر پانوراما را در نیوزیلند ثبت و برای مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ ارسال کرده است. کلبه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید تنها از طریق یک کوهنوردی طاقت‌فرسا و یا پرواز هلیکوپتر در دسترس است و عکاس قصد داشت برای عکاسی سراغ کلبه‌ای دیگر برود. هرچند شرایط نامساعد جوی سبب شد که گزینه اصلی در دسترس نباشد. به‌همین‌خاطر ریچل از خلبان درخواست کرد که بهترین مکان را برای آسمانی صاف انتخاب کند.

خوشبختانه خلبان در این زمینه اشتباه نکرد تا یکی از بهترین تصاویر مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ ثبت شود. در این تصویر می‌توان کلبه‌ای تنها را در یکی از تاریک‌ترین نقاط جهان مشاهده کرد. گویی که ارتباطی جادویی بین کلبه و ستاره‌های کهکشان وجود دارد.
آتش‌بازی آسمانی از Julien Looten
این پانوراما ۱۸۰ درجه در نزدیکی یک قلعه فوق‌العاده قدیمی ثبت شده است و به‌خوبی پدیده هواتاب را نشان می‌دهد. این پدیده طبیعی به‌خاطر یک واکنش شیمیایی در قسمت بالایی اتمسفر سیاره رخ می‌دهد و سبب می‌شود که نوری نسبتا ضعیف منتشر شود.

در این تصویر جذاب به‌ترتیب از چپ به راست می‌توانید صور فلکی شباهنگ و شکارچی، سیاره مریخ، خوشه پروین، سحابی کالیفرنیا، صورت فلکی خداوند کرسی و کهکشان آندرومدا را مشاهده کنید. تصویر منتخب عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ از ۴۰ شات تشکیل شده است و در نتیجه یک ساعت اکسپوژر به‌دست آمده است. جولین در هنگام ثبت این تصویر دوربین عکاسی کانن EOS ۶D را در اختیار داشت.
مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴: شگوفه بیابان از Marcin Zajac
مارسین برای ثبت یکی از تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ به پارک ایالتی گوبلین در یوتا آمریکا رفته است. در این صحنه زیبا می‌توان آرک اسرارآمیز راه شیری را بر فراز گل‌های وحشی مشاهده کرد.

صحنه آسمان به‌لطف ثبت عکس‌های پشت‌ سرهم برای ۴ دقیقه به‌دست آمد. پس‌زمینه نیز با کمک ترفند فوکوس استکینگ زیبا شده است.
آرکی بر فراز گردنه زمستانی از Matej Mlakar
این صحنه فوق‌العاده جذاب در یکی از گردنه‌های کوه‌های آلپ یولی در شمال غربی اسلوونی ثبت شده است. عکاس این صحنه گفت که قصد داشته است آرک کهکشان راه شیری را در آخرین روزهای زمستانی این منطقه ثبت کند. روزهایی که هنوز قله‌ها را به‌صورت کامل پوشیده از برف نشان می‌دهد. جالب اینجاست که این صحنه در لحظه آخر و هنگام رانندگی از کنار آن انتخاب شد؛ اما توانست در میان تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری سال ۲۰۲۴ قرار گیرد.

قسمت‌های صورتی‌رنگ درون آسمان گاز هیدروژن هستند و به‌لطف دوربین بدون آینه نیکون Z۶ و یک فیلتر ۱۲ نانومتری H-alpha ثبت شده است.
کنام شیر از Lorenzo Ranieri Tenti
دیگر تصویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری در سال ۲۰۲۴ با کمی ریسک و خطر ثبت شده است. لورنزو یک روز کامل را در بیابان آتاکاما شیلی قدم زده است تا بتواند بهترین مکان را برای ثبت تصویری استثنایی پیدا کند. او در نهایت نیز صحنه زیر را در منطقه‌ای خطرناک انتخاب کرد. به‌گفته لورنزو منطقه پر بود از استخوان حیوانات کوچک و رده‌پاهای بزرگ.

در واقع وی انتظار داشت که هر لحظه مورد حمله یک جانور بزرگ قرار گیرد؛ اما عکاسی از کهکشان راه شیری او را وادار به ماندن می‌کرد. هرچند نتیجه نهایی نیز ارزشش را داشت. عکسی که مشاهده می‌کنید به‌صورت پانوراما ثبت شده است. صحنه آسمان با لنزی ۳۵ میلی‌متری و در نتیجه چند فریم به‌دست آمد. پس‌زمینه نیز با استفاده از لنز ۱۴ میلی‌متری و تکنیک فوکوس استکینگ ثبت شد.
مرداب آبی در کنار ستارگان از Yuri Beletsky
در میان تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ این مورد نیز در بیابان آتاکاما شیلی ثبت شده است. یوری در توضیح عکس گفت که در هنگام ثبت آن در یکی از مناطق دوردست بیابان آتاکاما حضور داشت. وی گفت که مرکز کهکشان راه شیری در بالای سر دیده می‌شد و نور ناشی از صبح کاذب نیز سبب شده بود که صحنه حالتی اسرارآمیز داشته باشد.

اگرچه مرداب کوچک درون تصویر حالتی جادویی به‌آن بخشیده؛ اما رنگ آبی آن کاملا طبیعی است. یوری ثبت این عکس را یکی از تجربه‌های فوق‌العاده زندگی خود می‌داند. منتخب مسابقه عکاسی کهشان راه شیری در سال ۲۰۲۴ یک تصویر پانوراما است؛ اما فقط سه فریم را در دل خود دارد. صحنه آسمان از دو فریم تشکیل شده و پس‌زمینه نیز تنها با یک فریم به‌دست آمده است.
مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴: رویای گرگینه از Brandt Ryder
در زمستان ۲۰۲۳ کوه‌های شرقی سیرا آمریکا فصل پربارشی را تجربه کردند. همین نیز سبب شد که بعدها گل‌ها به‌شدت شکوفا شوند. رایدر نیز این فرصت را غنیمت شمرد تا یکی از تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری را ثبت کند.

وی گفت که از همان ابتدا می‌دانست می‌خواهد چه تصویری از این منطقه را ارائه دهد. وی دوست داشت که کوه‌های پوشیده از برف سیرا همچون فریمی در اطراف دریای گل‌های بنفش باشند و کهکشان راه شیری نیز در بخش بالایی دیده شود. به‌باور وی اگرچه منطقه کاملا خاص جلوه می‌کند، اما ترکیب رنگ خارق‌العاده کهکشان راه شیری سبب شده است که تصویر تا این حد زیبا به‌نظر برسد.
رایدر برای ثبت تصاویر آسمان از دوربین سونی A۷ III بهره برد و کامپوزیت پس‌زمینه را نیز با دوربین سونی A۷ IV ثبت کرد.
جزایر قناری از Maximillian Hofling
ماکسیمیلیان هافلینگ موفق شد یکی از تصاویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ را در جزایر قناری ثبت کند. پارک ملی Teide در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد و ابرهای پایینی نیز نور شهر را مسدود می‌کنند. همین باعث می‌شود که آسمانی صاف و دور از آلودگی نوری در اختیار شما باشد.

عکاس این صحنه اسرارآمیز گفت که هدف وی صرفا پرده برداشتن از زیبای آسمان شب بوده است. او می‌خواسته چیزی فراتر از ستاره‌های آشکار را نشان دهد. به‌همین‌خاطر کهکشان راه شیری با عظمت باورنکردنی خود توجه ماکسیمیلیان را جلب کرد. به‌نظر می‌رسد که تصویر منتخب مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ نیز در این زمینه کاملا موفق بوده است.
مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴: دره رنگین‌کمان از Baillie Farley
بیلی فارلی ۷۰ فریم را از آسمان و ۲۴ فریم را از پس‌زمینه ثبت کرد تا بتواند این تصویر خارق‌العاده را در استرالیا خلق کند. این تصویر کهکشان راه شیری را بر فراز منطقه حفاظت‌شده دره رنگین‌کمان نشان می‌دهد. ترکیب رنگ‌های کهکشان با ساختار عجیب منطقه سبب شده که احساس اسرارآمیزی به افراد منتقل شود.

در واقع می‌توان گفت که این منطقه قدرتی جادویی دارد و می‌تواند علاقه‌مندان به عکاسی را برای مدت‌ها اسیر خود کند.
پوچی زندگی انسان از Mihail Minkov
مینکف تاکنون توانسته در رویدادهای مختلف عکاسی به‌خوبی بدرخشد. برای برتری در مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ نیز به بیابانی در اردن سفر کرده است. وی گفت که قصد داشته با این تصویر عظمت جهان هستی را در برابر موجود کوچکی به‌نام انسان قرار دهد. ترکیب‌بندی تصویر طوری انجام شده است که توجه بینندگان به فردی که بین صخره‌ها ایستاده است، جلب شود.

ما می‌دانیم که میلیاردها ستاره و سیاره در کهکشان راه شیری وجود دارد و بسیاری از آنها از خورشید و زمین بزرگتر هستند. در پس‌زمینه این عظمت انسان و نگرانی‌هایش بسیار بی‌اهمیت جلوه می‌کنند. مینکف گفت که هربار می‌خواهد تصویری از آسمان شب را ثبت کند، وجودش مملو از خجالت و احساس خوشبختی می‌شود. به‌باور وی انسان در برابر جهان حتی همچون ذره‌ای کوچک نیست؛ اما در عوض عشق او به خانواده‌اش و زندگی نیز سبب می‌شود که عظمت جهان بی‌اهمیت باشد.
ارس پیر از Benjamin Barkat
پیشتر بنجامین برای عکاسی از آسمان شب به جزیره سقطرا یمن سفر کرده بود و توانسته بود تصاویری خارق‌العاده را ثبت کند. هرچند که برنده مسابقه عکاسی کهکشان راه شیری ۲۰۲۴ اینبار به عمان سفر کرده است. به‌باور وی گذشته درخت ارس در ریشه‌های پیچ‌خورده آن آشکار می‌شود. جایی که توانسته از گزند زمان و موانع بی‌پایان برآید. بنجامین باور دارد تنها چیزی که در طول سال‌ها بی‌تغییر مانده، ارتباط عجیب این درخت با آسمان شب و کهکشان راه شیری است.

به‌همین‌خاطر بنجامین زیر یکی از درختان ارس رفت و سپس به آسمان خیره شد. وی قصد داشت عظمت جهان را از نگاه این درخت قدیمی ثبت کند.
۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 125081 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.