تاریخ: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۲۰

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مطالعه به رهبری دانشگاه ساری انجام شده‌است. در آن از سلول‌های سرطانی زنده نمونه‌برداری شده‌است و ترکیبات چربی درون آنها اندازه‌گیری شده‌است. این مطالعه برای بررسی پاسخ سلول‌ها در برابر تغییرات محیطی انجام شده‌است. دکتر یوهانا فون گریشتن، از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی ساری، در خصوص این مطالعه گفت:« […]



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مطالعه به رهبری دانشگاه ساری انجام شده‌است. در آن از سلول‌های سرطانی زنده نمونه‌برداری شده‌است و ترکیبات چربی درون آنها اندازه‌گیری شده‌است. این مطالعه برای بررسی پاسخ سلول‌ها در برابر تغییرات محیطی انجام شده‌است.

دکتر یوهانا فون گریشتن، از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی ساری، در خصوص این مطالعه گفت:« مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو نفر شبیه به یکدیگر نیستند. این کار طراحی درمان خوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در مقابل درمان مقاومت می‌کنند. از آنجایی که مطالعه سلول‌های زنده زیر میکروسکوپ، پس از حذف آن‌ها از محیط طبیعی که در آن زندگی می‌کنند، دشوار است، ما از چربی‌ها نمونه‌برداری کردیم تا یک به یک به مطالعه آن‌ها بپردازیم.»
به عنوان مثال، سلول‌های سرطانی پانکراس با استفاده از سیستم تک سلولی یوکوگاوا SS۲۰۰۰ از یک ظرف کشت شیشه‌ای برداشته می‌شوند. این سیستم سلول‌های زنده را با استفاده‌ از لوله‌های کوچکی به قطر ۱۰ میکرومتر استخراج می‌کند که تقریباً نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.
با رنگ‌آمیزی سلول‌ها با رنگ فلورسنت، محققان می‌توانند قطرات چربی (ذخیره‌های مولکول‌های چربی درون سلول‌ها که تصور می‌شود نقش مهمی در سرطان دارند) را در طول آزمایش کنترل کنند.

محققان همچنین روش جدیدی را با استفاده از یک طیف سنج جرمی برای تکه تکه کردن لیپیدها در سلول‌ها توسعه دادند؛ این روش به محققان اطلاعاتی در خصوص ترکیب لیپیدها می‌دهد. محققان متوجه شدند که سلول‌های مختلف ترکیبات چربی بسیار متفاوتی دارند. آنها همچنین دیدند که چگونه لیپیدها در سلول‌ها در پاسخ به آنچه در اطراف آنها می‌گذرد، تغییر می‌کنند.
فعالیت این تیم همچنین بخشی از یک برنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، که در حال بررسی اثرات تابش بر سلول‌ها است و به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال است که چرا برخی از سلول‌های سرطانی در مقابل پرتودرمانی مقاومت می‌کنند.
این گزارش در phys.org منتشر شده‌است.
۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار فوتبال در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 121787 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09226987277  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار فوتبال مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.